środa, 14 marca 2012

CIASTO Z KURCZAKIEM, GROSZEK PO FRANCUSKU, PYSZNA MARCHEWKA, OWOCE Z KREMEM CHANTILLY


Z dużą rezerwą podchodziłam do dzisiejszej receptury. Prawdę mówiąc, już kilka razy miałam gotową listę zakupów a potem rezygnowałam na rzecz innego przepisu. Efekt zaskoczył nas wszystkich! Każda z serwowanych do obiadu rzeczy, była dopracowana, niekonwencjonalna i zwyczajnie pyszna! Polecam na codzienny obiad i na kolacje dla przyjaciół. Powtórzyłam to danie kolejnego dnia kiedy odwiedził nas przyjaciel, z którym celebrowaliśmy premierę przedstawienia, w którym śpiewa. Chciałam by było lekko (jedliśmy ok. 22!) a jednocześnie elegancko. Zaserwowałam więc kurczaka w bulionówkach, które zapiekłam z ciastem. Uwielbiam moment rozszarpywania widelcem pokrywy z ciasta. Kawałki natychmiast zatapiają się w sosie śmietanowym a część pozostaje chrupiąca na obrzeżach  naczynia. Dopełnienie smaku mięsa i pieczarek ciastem jest proste i przepyszne.
Miętowy groszek z dodatkiem kawałeczków kapusty włoskiej (sałata little gem okazała się nieosiągalna) zachwycił nas. Krótkie gotowanie spowodowało, że strzelał podczas jedzenia uwalniając swój delikatny, lekko miętowy aromat. Pycha. Do świeżej mięty dodałam jeszcze sosu miętowego ze słoiczka aby uwypuklić świeżość zioła.
Do marchewki dodałam trochę masła i cukru, bo wydawała mi się nieco jałowa. Efekt - delikatne, słodziutkie dopełnienie posiłku.
Odpuściłam sobie na razie deser, jako że truskawki wydają się być teraz całkiem pozbawione smaku a poza tym zużyłam cały zrobiony przeze mnie w tym roku, sok z kwiatów czarnego bzu (tzw. chyćkę po poznańsku) a nie mam wątpliwości, że jest to ważny element deseru. Za dwa/trzy miesiące powinny pojawić się kwiatki na gałązkach czarnego bzu a wtedy przyrządzę mój ulubiony sok. Do deseru na pewno powrócę a tymczasem zachęcam do przyrządzenia cudownego obiadu!
Ocena: 10/10.
(6 porcji)
PRODUKTY:
Ciasto z kurczakiem:

  • 4 piersi z kurczaka (4x180g), bez skóry -12 zł
  • kawałek masła
  • pęczek dymki – 2,20 zł
  • 150g pieczarek – 1,40 zł
  • 1 czubata łyżka mąki i mąka do oprószenia
  • 2 łyżeczki musztardy angielskiej (zastosowałam Sarepską)
  • 1 czubata łyżka kwaśnej śmietany
  • 300 ml ekologicznego  bulionu z kurczaka
  • kilka gałązek świeżego tymianku – 1,80 zł
  • 1/3 gałki muszkatołowej do ścierania
  • 1 arkusz ciasta francuskiego – 8 zł
  • 1 jajko -0,50 zł
  • Marchewka:
  •  600 g marchewki – 1,70 zł
  • kilka gałazek świeżego tymianku – 1,80 zł
  • Groszek:
  • 2 sałaty Little gem (u mnie kapusta włoska- odrobina)
  • kawałek masła
  • 1 łyżka mąki
  • 300 ml ekologicznego bulionu z kurczaka
  • kilka gałązek świeżej mięty – 3 zł
  • 480g mrożonego groszku – 3,60 zł
  • ½ cytryny – 0,40 zł
  • Przyprawy:
  • oliwa
  • oliwa extra vergine
  • sól morska i czarny pieprz
  • Owoce z kremem:
  • 400g mieszanki owoców, takich jak borówki amerykańskie, maliny i truskawki
  • syrop z kwiatów czarnego bzu
  • ½ cytryny
  • 2 gałązki świeżej mięty        
  • kilka kruchych ciasteczek
  • 150g śmietany 36%
  • 1 czubata łyżka cukru pudru
  • 1 łyżka pasty lub ekstraktu z wanilii
Dodatkowe przyprawy, tłuszcz – 10 zł
RAZEM: obiad dla 6 osób BEZ DESERU : 46,40 zł, od osoby: 7,70 zł
PRZYGOTOWANIE:
na początku:
Przygotuj wszystkie składniki i akcesoria. Włącz piekarnik na 220⁰C. Zagotuj wodę w czajniku. Postaw dużą, głęboką patelnię na średnim ogniu i duży garnek z przykrywką na małym ogniu. Załóz do malaksera tarczę do grubych plastrów.do grillowania na dużym ogniu.
Ciasto z kurczakiem: Połóż piersi kurczaka na plastikowej desce i pokrój w paski o grubości 1 cm. Na rozgrzana patelnię wlej troche oliwy i wrzuc kawałek masła. Dorzuć kurczaka i smaż przez około 3 minuty. W tym czasie szybko przytnij dymki i umyj pieczarki, a później jedno i drugie poszatkuj w malakserze. Dorzuć na patelnię razem z czubata łyżką mąki i wymieszaj. Dodaj 2 łyżeczki musztardy, 1 czubatą łyżkę kwaśnej smietany i 300ml bulionu  z kurczaka. Dobrze wymieszaj. Zerwij listki tymianku i dorzuć na patelnię razem z odrobiną startej gałki muszkatołowej oraz sporą szczyptą soli i pieprzu. Zostaw na małym ogniu.
Marchewka: Przytnij marchewki i szybko pokrój w malakserze. Wrzuć do garnka, dolej trochę oliwy extra vergine, dodaj sporą szczyptę soli i pieprzu oraz kilka gałązek tymianku. Zalej marchewki taka ilością wrzątku, by je pokrył, przykryj i zwiększ ogień do dużego. Gotuj do miękkości około 15 minut.
Ciasto z kurczakiem: Oprósz czysty blat mąką i rozwiń arkusz ciasta francuskiego. Małym nożem lekko ponacinaj je w kratkę. Zdejmij patelnię z kurczakiem z ognia i przełóż jej zawartość do naczynia do zapiekania nieznacznie mniejszego niż ciasto. Przykryj nadzienie arkuszem ciasta, upychając je przy brzegach (jak na zdjęciu). Rozbełtaj jajko i posmaruj nim ciasto. Włóż je do piekarnika na górną półkę i piecz na złoto około 15 minut. Zagotuj wodę w czajniku.
Groszek: Postaw patelnię po kurczaku na dużym ogniu. Szybko umyj sałatę i pokrój ją w malakserze. Wrzuć na patelnię kawałek masła, dodaj łyżkę mąki, 300ml bulionu i porwane listki mięty. Wymieszaj trzepaczką balonową, aby powstał gładki, bulgoczący sos. Dorzuć groszek i sałatę. Wyciśnij sok z ½ cytryny, wlej trochę wrzątku, dopraw solą i pieprzem, wymieszaj i przykryj.
Owoce z kremem: Pokrój większe truskawki i przełóż wszystkie owoce do dużej salaterki. Dodaj trochę syropu z kwiatów czarnego bzu i wyciśnij sok z ½ cytryny. Wymieszaj, by wszystkie owoce pokryły się płynem i dodaj porwane listki mięty. Postaw na stole owoce i ciasteczka. Mikserem ubij śmietanę z cukrem pudrem i pastą waniliową. Postaw na stole obok owoców.
Marchewka:  Sprawdź czy marchewka jest już miękka, odcedź i wrzuć z powrotem do garnka. Skosztuj, dopraw i zostaw w całości lub rozgnieć. Postaw na stole.
Podawanie: Postaw na stole groszek oraz ciasto z kurczakiem. Smacznego!
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Miło mi Cię gościć na moim blogu. Jestem wdzięczna za wszelkie wpisy i cieszą mnie blogowe znajomości.
Życzę przyjemności w dalszej podróży w sieci:)