środa, 18 stycznia 2012

KURCZAK W MUSZTARDZIE, ZAPIEKANKA ZIEMNIACZANA, BOĆWINA ZE SZPINAKIEM, AFFOGATO

Znów przekroczyłam godzinę, choć zasuwałam jak pershing. Bałagan trochę mniejszy ale efekt taki sobie...

4-6 PORCJI
PRODUKTY:
Zapiekanka:
1 czerwona cebula -0,20 zł
1 kg ziemniaków – 0,80 zł
1 gałka muszkatołowa – 0,25 zł
2 ząbki czosnku  - 0,50 zł
300 ml śmietany 12%  - 1,55 zł (słodkiej)
4 anchois w oliwie –ok. 2 zł
parmezan tarty – 6 zł
2 listki laurowe
świeży tymianek  - 4,49 zł
Przyprawy:
oliwa
oliwa ekstra vergine
sól i pieprz
Kurczak:
kilka gałązek świeżego rozmarynu
4 piersi kurczaka (4x180g) ze skórką -13 zł
4 łyżeczki gorczycy w proszku
1 duży por -1 zł
4 ząbki czosnku – 1 zł
białe wino
75 ml śmietany 12% -0,60 zł
1 czubata łyżeczki musztardy francuskiej
Boćwina ze szpinakiem:
200g boćwiny lub podobnych liści – u mnie jarmuż – 2ł
200g młodego szpinaku – 6,49 zł
1 cytryna-0,80 zł
Affogato:
1 łyżeczka kawy rozpuszczalnej
3 łyżeczki drobnego cukru trzcinowego – 0,80 zł
4-6 okrągłych kruchych ciasteczek (u mnie digestive) – 0,70 zł
1 puszka (425g) wydrylowanych owoców czeremchy amerykańskiej w soku własnym –u mnie  owoce czerwone w sosie owocowym – 400 g - 5,99 zł
1 tabliczka gorzkiej czekolady  (oK 70% kakao) – 2 zł
500 ml lodów waniliowych – 7 zł
Dodatkowe przyprawy, tłuszcz – 2 zł
RAZEM: obiad dla 4 osób 57,17 zł (14,29 zł/os)
PRZYGOTOWANIE:
Na początku: Przygotuj wszystkie składniki i akcesoria. Postaw średni garnek i dużą patelnię do zapiekania na małym ogniu. Załóż do malaksera tarcze do grubych plastrów. Włącz piekarnik na 220⁰C. Zagotuj wodę w czajniku.
Zapiekanka: Obierz cebulę i przekrój wzdłuż. Nieobrane ziemniaki umyj i pokrój w malakserze razem z cebulą a potem przełóż warzywa do dużej (35x25cm)brytfanki i dopraw solą oraz pieprzem. Zetrzyj na nie ¼ gałki muszkatołowej, wyciśnij 2 nieobrane ząbki czosnku i wlej 225 ml śmietany. Dodaj porwane anchois, dużą  garść drobno startego parmezanu, listki laurowe i listki z kilku gałązek tymianku. Dobrze skrop oliwą i wymieszaj wszystko czystymi rękami. Postaw brytfankę na średnim ogniu. Zalej 200ml wrzątku, ściśle przykryj folią aluminiową i zostaw na ogniu.
Kurczak: Zwiększ ogień pod patelnią do średniego. Zerwij listki rozmarynu, drobno posiekaj i posyp nimi kurczaka. Każdą pierś posyp łyżeczka gorczycy w proszku, posól i popieprz. Skrop oliwą kurczaka i patelnię. Wetrzy przyprawy w kurczaka i ułóz go na patelni, skórą w dół. Dobrze umyj ręce. Łopatka do ryb przyciśnij kurczaka do patelni, żeby lepiej się usmażył. Powinno to zająć około 18 minut.
Zapiekanka: Potrząśnij brytfanką, żeby nic nie przywarło.
Boćwina ze szpinakiem: Umyj boćwinę i drobno pokrój łodyżki, żeby szybciej się ugotowały. Wrzuć łodyżki do garnka, zalej wrzątkiem, posól i przykryj.
Zapiekanka: Zdejmij folię. Posyp zapiekankę warstwą startego parmezanu. Skrop pozostałe gałązki tymianku oliw,ą rozrzuć je na wierzchu i włóż zapiekankę na górna półkę piekarnika. Piecz ok. 15 minut, aż się przyrumieni i zacznie bulgotać.
Kurczak: Szybko oczyść pory i przekrój wzdłuż. Umyj je pod kranem w zimnej wodzie, pokrój w cienki plasterki i połóż z boku na patelni z kurczakiem.
Boćwina ze szpinakiem: Dorzuć do garnka. Boćwinę. Jeśli trzeba dolej wody.
Kurczak:  Wyciśnij 4 nieobrane ząbki czosnku na patelnię. Przełóż piersi skórką w górę i znów przyciśnij łopatką. Wymieszaj pory i dolej do nich trochę wina.
Boćwina ze szpinakiem: Do durszlaka włóż szpinak i zalej go całą zawartością garnka z boćwiną. Wlej do garnka trochę oliwy, wyciśnij sok z 1 cytryny i wrzuć zieleninę z powrotem. Wymieszaj wszystko szczypcami, żeby smaki się połączyły. Dopraw i postaw na stole.
Kurczak: Upewnij się , że kurczak jest usmażony w środku. Wlej na patelnię 75 ml śmietany. Przykryj patelnię folia aluminiową. Sprawdź, czy zapiekanka się nie przypala.
Affogato: Wsyp 1 łyżkę kawy rozpuszczalnej i 3 łyżeczki cukru do dzbanuszka. Napełnij czajnik do połowy i zagotuj wodę. Pokrusz ciasteczka na dno 4 filiżanek do ekspresso. Odcedź owoce czeremchy amerykańskiej i rozłóż je do filiżanek. Połam tabliczkę czekolady i włóż do każdej filiżanki po kilka kawałków. Postaw filiżanki na stole.
Kurczak: Wyłącz palnik. Przełóż piersi na deskę i pokrój na kawałki różnej wielkości. Wmieszaj do sosu na patelni 1 czubatą łyżeczkę musztardy francuskiej, skosztuj i dopraw, jeśli trzeba. Sos przełóż łyżką na półmisek. Na wierzchu ułóż kawałki kurczaka. Skrop oliwą ekstra vergine i postaw na stole.
Zapiekanka: Postaw ją na stole. Wyciągnij lody z zamrażalnika, żeby zmiękły.
Podawanie: Po  obiedzie wlej trochę wrzątku do dzbanuszka z kawą i cukrem. Postaw na stole kawę i lody. Nałóż po gałce do każdej filiżanki. Zetrzyj na wierzch trochę czekolady i zalej niewielka ilością kawy (lub espresso), żeby czekolada zaczęła się topić.
Opinie:
Zapiekanka nie rzuciła na kolana. Muszę zrobić ją jeszcze raz bez pośpiechu. Jako, że nie mam malaksera ścięłam talarki na tarce ale następnym razem pokroję je nożem na grubsze plastry. (Uzupełniam wpis: zrobiłam znów zapiekankę z grubszymi plastrami - pół godziny nie starczy!!!) Zdecydowanie nie będę bała się gałki muszkatołowej, która ubogaci smak a nie czułam jej tym razem zbyt wyraźnie.  
Wyciśnięcie czosnku  w skorupce to zadanie nie dla mnie! Ściskałam ze wszystkich sił i poradziłam sobie zaledwie z jednym. Już nie będę próbowała tylko od razu obiorę.
Najlepsze z tego posiłku wydają się być duszone w winie pory, które bardzo dobrze układają się z kurczakiem. Delikatny smak kurczaka (niestety umknął mi gdzieś smak gorczycy) jest wzmocniony smakiem porów. Nie udało mi się kupić piersi ze skórką a byłyby wtedy zdecydowanie bardziej „charakterne”. Trzeba kupić dwa kurczaki i wykroić piersi ze skórą.
Szpinak blanszowany jest bardzo skromny. Dobrze to i źle. Uważam, że szpinak z dodatkiem odrobiny masła nie ma sobie równych a Jamie chyba nie bardzo lubi masło. Cieszę się natomiast z konieczności poszukiwania liści boćwino podobnych. Jarmuż okazał się jedynym zielonym warzywem, który podda się współpracy w tym przepisie. Przyznaję, że nigdy dotąd go nie kosztowałam. A to świetne warzywo, które zawiera szereg przeciwutleniaczy i ma właściwości przeciwzapalne. Jest bogatym źródłem witaminy K, wapnia i żelaza! Podobnie jak brokuły posiada właściwości przeciwnowotworowe. Cieszę się,  że go odkryłam. Podgotowany a potem podsmażony na maśle z czosnkiem, może być świetnym uzupełnieniem posiłków.
Deser mnie zawiódł. Przywiązuję wielką wagę do deserów i czekałam na niego. Być może brak czeremcha amerykańska ma jakiś niezwykły smak, który uratowałby honor tego dania ale mam wątpliwości. Z pewnością będę poszukiwać tego owocu, bo jestem ciekawa jego smaku ale do deseru nie wrócę, bo nie szczególnie mam do czego…Co nie znaczy, że nie wypiję kawy z lodami waniliowymi. Czy to w postaci kawy frape, czy też dodanych zamiast śmietanki.
Rodzina także nie zachwyciła się obiadkiem. Nauczycielka angielskiego zostawił prawie wszystko co jej nałożyłamJ Dla W. jak zwykle było za dużo cytryny (szczególnie mocno wybijała się ta ze szpinaku).
Znów przekroczyłam godzinę, choć podszykowana miałam większość rzeczy. Samo czytanie zabiera mi mnóstwo czasu! Koniecznie zatrudnijcie pomocnika!!!
Ocena: 5/10






2 komentarze:

  1. Wygląda to wszystko przepysznie!!!!!
    Jak znam Magdy kuchnie miod w gebie:)
    Czeremcha amerykanska mnie tez fascynuje! Bede szukac! Trzymam kciuki Madzik!!!!
    ....i obserwuje!;)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja robiłam wczoraj ten przepis , tylko bez deseru, zajeło mi to ok 40 minut i uwazam ze kurczak pycha......

    OdpowiedzUsuń

Miło mi Cię gościć na moim blogu. Jestem wdzięczna za wszelkie wpisy i cieszą mnie blogowe znajomości.
Życzę przyjemności w dalszej podróży w sieci:)